خانه / تربیت بدنی و ورزش / ورزش و سلامت (چگونه ايمني كلاس تربيت بدني و ورزش را حفظ كنيم؟)

ورزش و سلامت (چگونه ايمني كلاس تربيت بدني و ورزش را حفظ كنيم؟)

ورزش و سلامت (چگونه ايمني كلاس تربيت بدني و ورزش را حفظ كنيم؟)

ورزش-و-سلامت-(چگونه-ايمني-كلاس-تربيت-بدني-و-ورزش-را-حفظ-كنيم؟)

ورزش و سلامت

چگونه ايمني كلاس تربيت بدني و ورزش را حفظ كنيم؟

 

 شركت روز افزون دانش آموزان در فعاليت هاي ورزشي
داخل وخارج مدرسه بدون رعايت اصول ايمني ممكن است پتانسيل آسيب پذيري آنان رادر
محيط هاي آموزشي افزايش دهد .اگر چه اطلاعات دقيقي از ميزان بروز حوادث ورزشي دانش
آموزان در دسترس نيست ولي معلمان مي توانندبا رعايت برخي از نكات ساده به حفظ
سلامتي وافزايش لذت وشادي دانش آموزان كمك كنند.

دردهاي دوران رشد

برخي از دانش آموزان ممكن است در ساعات تربيت بدني
از دردهايي در قسمت هاي مختلف بدن شكايت كنند كه بعد از ورزش يا در هنگام خستگي
شدت مي يابد.دردهاي دوران رشد ممكن است در تمام اعضاي بدن باشداما سر درد ودرد شكم
شايع تر است .علت اصلي اين دردهاي نهاني مشخص نيست ودرمان ويژه اي ندارد اما در دوره
ي جهشي نوجواني،رشد نامتناسب استخوان ها وعضلات به دليل جهش سريع در رشد قد ممكن
است يكي از علل باشد .اگر درد و ناراحتي ، بهانه اي براي جلب توجه بيشتر يا فرار
از فعاليت كلاسي نباشد،ورزش باعث افزايش دردمي شود واين دردها در ساعات تربيت بدني
بايد جدي تلقي گردد.اين دردها زود گذر هستند وبه طور طبيعي از بين مي روند.

كمردرد

برخي از نوجوانان وجوانان ممكن است از كمر درد شكايت
كنند .رشد سريع، افزايش ناگهاني شدت تمرينات پرشي وفعاليت هاي روزمره نادرست از
قبيل نشستن،خوابيدن وحمل اشياءوحركات وتمرينات كششي غلط، ممكن است موجب كمر دردشود
.ضمن استفاده از حركات تمريني مناسب،مشورت با پزشك متخصص ضروري است .

ناتواني هاي فيزيولوژيك

بيماري هايي مانند صرع ،آسم ،ديابت ،ناراحتي هاي
قلبي وغيره در دانش آموزان باعث افت عملكرد حركتي مي شود . معلمان تربيت بدني قبل
از شروع برنامه هاي ورزشي در آغاز هر سال تحصيلي بايد از وضعيت جسماني وبهداشتي
دانش آموزان آگاهي كامل داشته باشند تافعاليت هاي حركتي متناسب را براي آنان تجويز
كنند.



حركات تمريني

پتانسيل آسيب پذيري در برخي حركات وجود
دارد،بنابراين بهتر است از اجراي موارد زير ممانعت نمود .

*خم كردن يا باز كردن بيش از حد زانو وگردن

*حركات ياتمرينات خود جوش دانش آموزان كه متناسب با
رشد آنها نيست .

*كشش بيش از حد مفاصل وكشش هاي
پرتابي(باستيك)وحركاتي كه موجب چرخش شديد مفاصل مي شود.

همچنين توجه به نكات زير لازم وضروري مي باشد .

*حمايت مناسب از كمر وفشار كمتر به آن درحركات كششي
وتمرينات دونفره،

*رعايت فواصل مناسب در اجراي حركات دو نفره وگروهي،

*توقف موقت دانش آموزان خسته از اجراي حركات وبازي
ها

*كاهش تعداديادشواري تمرينات ياكاهش اهميت اندازه
گيري و ارزيابي.

منبع : زيور ورزش سال ششم شماره ي 32

حركات اصلاحي و اهميت آن

 امروزه بسياري از افراد از ديسك كمر ، فتق ديسك  و  سياتيك  رنج مي برند . اين درد ها معمولا در افراد مسن به علت بالا رفتن سن و تغييرات  ايجاد شده  در هورمون ها  و استخوان ها چيزي معمولي به شمار مي آيد  در حاليكه  اگر منشاء  اين دردها  را تشخيص  دهيم  در هنگام  پيري و كهولت  كمتر دچار  اين مشكلات خواهيم شد. چيزي كه جلب  توجه مي كند  اينست  كه افراد جوان  نيز به همين درد ها گرفتار هستند كه علت اصلي آن  زندگي ماشيني و كم تحركي است  كه در زندگي ما بوجود آمده  اما علت  هاي ديگري نيز در بوجود آمدن آن نقش دارند .

ناهنجاري  جسماني مزيد بر علت است كه به مرور در افراد به علت شيوه ي
غلط زندگي ( خوابيدن، راه رفتن ، نشستن ، كار كردن و… ) ايجاد مي شود.

ناهنجاري جسماني چيست؟

ناهنجاري يعني هر تغيير شكلي كه در رابطه با وضعيت
نرمال در بدن فرد ايجاد شود.

بدن زماني استاندارد است كه:

          1  اندام سالم باشد ( دو دست و دو پا )

          2 –  فرد وقتي مي ايستد در هيچ قسمت از بدنش احساس فشار و خستگي نكند.

           – 3 احساس
درد نداشته باشد .

          4 نقاط شاخص بدن روي
خطوط افقي و عمودي قرار گيرد.

 

 

 

 

لذا براي رفع  و پيشگيري از ابتلا به اين ناهنجاري ها بايد از علم حركات
اصلاحي كمك گرفت.

حركات اصلاحي شاخه اي از علم تربيت بدني است  كه اهدافش شناسايي، پيشگيري و اصلاح ناهنجاري هاي
جسماني
  فرد است . در واقع
حركات اصلاحي به مجموعه حركات كششي و تقويتي گفته مي شود كه بمنظور
  پيشگيري  و اصلاح  ناهنجاري ها ي جسماني  ( كشش عضلات ، افزايش  دامنه ي حركتي مفاصل و تقويت عضلاتي كه ضعيف شدند)  انجام مي گيرد.

حركات اصلاحي معمولا از سن نه سالگي شروع مي شود
زيرا بدن از نظر شكل تقريبا شبيه بزرگسالان است .

براساس نتايج طرح اجرايي سنجش ناهنجاري هاي قامتي
بين دانش آموزان پايه ي دوم راهنمايي و اول متوسطه سال تحصيلي
85/86  در سطح شهرستان مريوان
توسط اينجانب صورت گرفته است ، متاسفانه
 آماردانش آموزاني كه از مشكل ناهنجاري قامتي رنج مي برند در
سطح وسيع و بالايي بوده و تكان دهنده و قابل تامل است .

دانش آموزان   دوم راهنمايي از 551   نفر ، 418  نفر 

دانش آموزان  اول متوسطه  از    459  نفر ،   417 نفر

اين معضل به حق كه قابل توجه بوده ومي طلبد كه
خانواده ها و خود دانش آموزان و مسئولين آموزش وپرورش
  در راه كاهش اين آمار گامهاي موثري بردارند.

 

 

دانلود فایل

درباره ی admin

همچنین ببینید

ورزش و بيماريهاي كليوي

ورزش و بيماريهاي كليوي مقدمه            علم پزشكي علاوه بر معاينات و تجويز داروها و اعمال …

ورزش و بارداري

ورزش و بارداري 1ورزش چه تاثیری بر بارداری دارد؟ با اینکه در سال‌های گذشته پزشكان توصیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *